1905. aasta Tapal

1905. aasta sĂŒndmustest Tapal kirjutavad omaaegsed ajalehed jĂ€rgmist:

Waba Maa, 4. jaanuar 1931

1905. a. rahutu aeg ei jĂ€tnud puutumata ka Tapa alewit. Tolle aasta 8. detsembril sĂ”itis Tapa jaama sisse kaubarong, mis peatus siin mitu tundi. Rahwas tundis rongi wastu huwi eriti see tĂ”ttu, et selle saatjateks olid mĂ”ned sĂ”durid. Ei tea kust wĂ”i kelle suust, kuid wasti lewis kogu alewis teade, et rongis weetawat pĂŒsse. Rahwa meeleolu oli tol ajal sĂ”jakas, rewolutsiooni waim tiiwustas wĂ€gitegudele. Ei tea kelle idee see oli, kuid rahwas haaras sellest meeleldi kinni – pĂŒssid Ă€ra wĂ”tta! Peeti omawahel nĂ”u ja leiti, et mĂ€ssuks on relwa waja, otsustati rongile tormi joosta. See nĂ€is wĂ”imalik just see tĂ”ttu, et rongil oli saatjateks ainult kaks sĂ”durit. Samal pĂ€ewal, 8. dets. kella kahe ajal teostatigi rongi rĂŒnnak. RĂŒndajaid iseenesest ei olnud palju, kuid uudishimulist rahwast oli seks puhuks kogunenud jaama ĂŒsna ohtralt. Muuseas wiibis teiste hulgas ka Tapa malmiwalamise wabriku omaniku poeg Robert Krusbach. Kui nĂŒĂŒd rongile peale tungiti, siis selgus, et rongi kaitsjatele — sĂ”duritele olid appi tulnud kohalikud sandarmid. KĂ”lasid paugud. Mitte rahwa, waid sandarmite poolt. Paugud peletasid rahwa laiali. Ka rĂŒndajad taandusid, ĂŒks sandarmi kuulidest tabas Robert Kruusbachi, kes langes kaubahoowile surnult maha. Nii lĂ”ppes Tapal 1905. a. mĂ€ssukam pĂ€ew. Kaubahoowile moodustati weel samal pĂ€ewal kuusepĂ€rgadest kalmistu ning pĂŒstitati rist, kuhu siis rewolutsioonilisemad jĂ”ud kokku tulid ja ohwrit mĂ€lestasid kibedate kĂ”nedega timukate aadressil. Warsti peale selle saabus aga Tapale madrustest koosnew karistussalk, mis asus elama Kulbi majja. Karistussalga ĂŒlemaks oli noor meriwĂ€eohwitser Aljunin, kes armastas ringi sĂ”ita ratsahobusel. Tema paremaks kĂ€eks oli weltweebel Wassili Baschtan, kes mĂ€ngis timukat, andes oma kĂ€ega witsu. Tapal said paljud peksa. Tapale toodi muuseas ka Nahe kooliĂ”petaja, kellele siin anti 50 hoopi. Sama palju hoope sai ka keegi Abram Tamm wiinahoidmise pĂ€rast. Ümbruskonna kĂŒlades lasti mitu isikut maha. Madruste tulekul koristati kaubahoowist ka Kruusbachile pĂŒstitatud rist.

JĂ€rva Teataja, 7. oktoober 1935

TĂ€nawu möödub 30 aastat ajast, mil kodumaa elas ĂŒle Ă€rewaid pĂ€ewi, katsudes wabaneda sajandeid kestnud raske isewalitsusliku ikke alt. JĂ€rwamaal, eriti Koeru ĂŒmbruses, kuhu tĂ€nuliku rahwa poolt pĂŒstitati hiljuti 1905. a. wabaduse eest langenuile mĂ€lestussammas, nĂ”udsid tolleaegsed sĂŒndmused raskeid ohwreid ja kutsusid esile laiema kÀÀrimise rahwa keskel. PĂ”hja-JĂ€rwamaal, Tapa ĂŒmbruses möödus 1905. a. rewolutsiooniline liikumine tagasihoidlikumalt ja ei olnud seotud nii raskete kaotustega kui mujal. Siiski haaras kÀÀrimislaine ka Tapat sedawĂ”rd, et tĂ”i esile rahutusi, mis ohwriks nĂ”udsid ĂŒhe inimelu. 1905. a. lĂ”pul peeti Tapal rida miitinguid, milledest rahwa osawĂ”tt oli elaw ja kus arutati pĂ€ewasĂŒndmusi. TĂ€htsamad koosolekud peeti 28. novembril ja 8. detsembril. Esimesel koosolekul otsustati ĂŒhineda sotsiaal- rewolutsionÀÀridega. 8. detsembril, peale pritsimajas peetud koosolekut juhtuski kurb sĂŒndmus, mille ohwriks langes kohaliku malmiwabriku omaniku poeg Robert Krusbach. Nimelt olid 8. dets. koosolekul viibijad teada saanud ĂŒhe relwadewaguni wiibimisest Tapal. Ärritunud rahwahulk walgus Tapa jaama, kus koos Tapalt lĂ€bisĂ”itwate nekrutitega nĂ”uti relwawaguni Tapale jĂ€tmist ja relwade rahwale wĂ€ljajagamist. SĂ”jariistade kĂ€ttesaamiseks tehti katset waguniuste lahtikangutamiseks, millele aga soldatid wastasid tulistamisega, kusjuures sai surma rahwa hulgast R. Krusbach. Paari nĂ€dala pĂ€rast saabusid Tapale ja ĂŒmbruskonda karistussalgad, kes asusid kohalikku rahwast terroriseerima. Algasid wangistused, peksmised ja weretööd. Karistussalkadele kaasabiks ja elanikkudele pealekaebajaks olid ĂŒmbruskonna mĂ”isnikud: Imastu krahv Rehbinder, Lehtse parun Hoyningen Huene, JĂ€neda mĂ”isnik von Benckendorf, Pruuna mĂ”isnik Dellingshausen, Rawa Stackelberg, KĂ€ravete Tiesenhausen ja teised kelle tagakiusamise all tuli rahval valusalt kannatada. Werejanuliste mĂ”isnikkude kĂ€silaseks oli teatud koguduse pastor (Ambla pastor Johannes Theodor Willberg), kes nĂ”u ja jĂ”uga abiks oli mĂ”isnikele ja karistussalkadele nende tegevuses. Nagu tĂ€hendatud, ei wĂ”etud Tapal, Ă”nneks, peale Krusbachi surma mahalaskmisi ette. KĂŒll aga tapeti Tapa ĂŒmbruskonnas Lehtses RauakĂ”rwe elanik Joosep Welpner ja Amblas vallavanema poeg Joosep Grooman. Esimesele pandi sĂŒĂŒks salakĂŒttimist ja tema iseteadvust, ka Grooman lasti maha tolleaegse revolutsionÀÀri J. WĂ”rgu pĂŒsside hoidmise pĂ€rast. Peale nende oli mĂ”isnikel kavatsus surmata weel mitmeid tegelasi, naga Gustav Tamme ja Joosep Freimanni Lehtse vallast, Ants Pritsu ja Juhan WĂ”rku Ambla vallast ja teisi, kes aga peidusolemise ja Ă”nnelike juhuste lĂ€bi pÀÀsesid. Kuigi Tapal mahalaskmisi ei toimunud, peeti siin elanikkude kallal peksutalguid. Peksta said tĂŒhistel pĂ”hjustel Abram Tamm, Jaan Walsiner, Nahe kooliĂ”petaja Bils j. t. Karistussalkade tegevuse vasta ja peksetavate kaitseks astus sĂŒdilt vĂ€lja Tapa vene koguduse preester Kirill Janson, mis andiski teatavaid tagajĂ€rgi. Janson suri 10 aastat tagasi ja puhkab Tapa vene kalmistul. Kuigi Tapa ĂŒmbruskonna rahutused ei olnud eriti sĂŒndmusterikkad, jĂ€tsid need sĂŒngeid ja kestvaid mĂ€lestusi rahva hinge ja olid tĂ”ukeks ning eelkĂ€ijaks edaspidisele ajaloo arengule, mis tĂ”i kaasa rahvale vabanemise aastasadasid kestnud vÔÔra ikke alt.

Kustav Tamme meenutused aastaist 1905 – 1906 Tapa lĂ€hedal.

Kustav Tamm (sĂŒnd. 1862, surn. 1925, maetud Tapa linnakalmistule) oli Tapa lĂ€hedal RauakĂ”rve kĂŒlas Laastu talu peremees. Tulu andis hea piimakari, tĂ”upull, kartul jm. PĂ”llumajandussaadusi mĂŒĂŒdi ka Tapa turul ja lĂ€hikonna laatadel. Peres kasvas 5 last, kelledest kolm poega said kĂ”ik pĂ”llumajandusliku hariduse. Kustav Tamme tĂŒtar Salme KĂ”iv kinkis Tapa muuseumile vanaaegse Laastu talu lauakaalu.

Kustav Tamm osales 1905.a sĂŒndmustes, olles sel ajal Lehtse vallavanem ja aktiivne seltskonnategelane. Tapa alevik kuulus siis Lehtse valla koosseisu ja tapalastel tuli ametiasju ajada Lehtse vallavalitsuses.

1905.aasta ĂŒldine mĂ€ssulaine haaras ka Lehtse valda. Rahvasuu kandis edasi riimid: „MĂ”isad pĂ”levad, saksad surevad, maa ja mets saab rahvale.“

6. novembril 1905 korraldati Lehtse vallamaja ruumides koosolek Tallinna turuplatsil mahalastute mĂ€lestuseks. Lehtse mĂ”isnik parun Hoyningen-Huene lasi kohalikul sandarmil osa koosoleku ĂŒritusi Ă€ra keelata (sh. langenute perekondade heaks annetuste kogumine jm), millest aga kinni ei peetud. 20. novembril peetud rahvakoosolekul esinesid kĂ”nelejad ka Tallinnast. KĂ”nedes valgustati kohapealseid olusid ja ĂŒldiseid sĂŒndmusi riigis. NĂ”uti kĂ”igile ĂŒhesugust hÀÀleĂ”igust ja vabadust, mĂ”isale abitegude Ă€rajĂ€tmist jne. Koosolekud ja ĂŒldine olukord levitasid Ă€revushĂ”ngu mĂ”isnike seas. Parun Huene taotles mĂ”isa kaitseks karistussalga kohalesaatmist, saates selleks kubernerile telegramme. Lehtse mĂ”isnikku iseloomustati kui kĂ”rki, auahnet ja kĂ€ttemaksuhimulist inimest.

Kui karistussalklased Lehtse mĂ”isa jĂ”udsid, siis selgus, et sellist hulka kohapeal ei vajata ja parun Huene nĂ”udis vallalt hobuseid, et osa mehi Rakverre tagasi saata. Vallavanem Tamm aga teatas parunile: „Vallal ei ole karistussalku ja sellepĂ€rast pole vallal nende kĂŒĂŒditamiseks ka hobuseid. Viigu oma mehed kasvĂ”i seljas ĂŒkshaaval Rakverre tagasi, vallal ei ole sellega mingit tegemist.“ Sellest piisas, et K. Tamm kui mĂ€ssaja mahalastavate isikute nimekirja pandi. Veel lasus tal sĂŒĂŒdistus, et ta 6. novembril Lehtse vallamajas rahvakoosolekul kĂ”neles ja rahalisest korjandusest osa vĂ”ttis.

MĂ”isa teenijaskonnale korraldatud jĂ”ulupuul olevat Huene oma manitsuskĂ”nes öelnud: „Homme öösel tuleb Tamm oma naisega puua oksa.“ Sellest Ă€hvardusest saatsid sĂ”brad kirja Laastu tallu: „Tamm, hoia ennast, pĂ”gene, sind tahetakse maha lasta.“ K. Tamm nĂ€itas seda kirja naisele ning vendadele ja arutati, kuhu ruttu minna. Algul, kuni sobiva varjupaiga leidmiseni, otsustas ta end varjata kodu lĂ€hedal heinakĂŒĂŒnides. Kuid seda oli talvel raske teha, jĂ€ljed oleks lumel nĂ€ha ja kĂŒlm teeks liiga. Tuldi aga heale mĂ”ttele, varjata ennast „lĂ”vi enda koopas“ – Tapa mĂ”isa hĂ€rrastemajas.

Tapa mĂ”isnik Axel von Fock oli lĂ€inud Tallinna oma residentsi Toompeal. Tamme Ă”de teenis mĂ”isas toatĂŒdrukuna ja teda Tallinna kaasa ei vĂ”etud. Teised mĂ”isateenijad olid aga Ă”e kaudu tuttavad. Tamm saatis siis karjapoisiga Ă”ele kirja oma kavatsusest ja sai jaatava vastuse. JĂ”ululaupĂ€eva öösel hiilis ta Ă”ega kokkulepitud ajaks mĂ”isa ja sisenes kĂ”rvaluksest hoonesse. Kuna oli kartus, et vĂ”idi Tamme naist ja lapsi pantvangidena kinni pidada, siis olid need juba varem Ă”e juurde „jĂ”ulupuule“ lĂ€inud. Tamm varjas end von Focki eluruumides.

Et mĂ”isaomaniku Ă€raolekul ruume minimaalselt köeti, pani K. Tamm selga mĂ”isniku linnunahkse kasuka, pĂ€he torumĂŒtsi ja jalga kĂ”rged soojad kalossid. Naine lastega asus keldrikorrusel teenijate toas Ă”e juures. Lapsed ei teadnud isa mĂ”isas viibimisest.

Oli vaikne kuuvalge öö. SĂŒngetes mĂ”tetes Laastu talu peremees kuulis mĂ”isniku kabinetis Ă€kki lĂ€bilĂ”ikavat paraadukse kella helinat. Tamm vaatas aknast vĂ€lja ja nĂ€gi madruseid-karistussalklasi, tÀÀgistatud pĂŒssid sĂ€rasid kuuvalgel. LĂ€bi pea kĂ€is mĂ”te, et ta on ĂŒles leitud. Kiirelt vahetas ta von Focki kasuka oma lambanahksega ja jooksis treppi mööda keldrikorrusele. LĂ€bi praokil ukse nĂ€gi ja kuulis ta, kuidas karistussalga juht, revolver kĂ€es, pinnis mĂ”isa kojameest: „Ütle, kus valitseja on?“ Kojamees vastas vĂ€riseva hÀÀlega, et valitseja ei ela mĂ”isas, ja kĂ€esolev vĂ€ike petrooleumlamp kukkus maha ning kustus. Tamm kasutas seda momenti ja hiilis vaikselt ĂŒle koridori keskkĂŒtte ruumi uksest sisse. Kivi langes sĂŒdamelt, otsiti hoopis mĂ”isavalitsejat Tikenbergi, kes kuulus ka tagaotsitavate nimekirja. KeskkĂŒtte ruumis peitis ta ennast suure veetĂ”rre taha et hĂ€daolukorral oleks vĂ”imalus tĂ”rde hĂŒpata. Karistussalk otsis lĂ€bi ka ĂŒlakorruse ruumid ja otsitavat leidmata, lahkusid.

Hommikul enne valgenemist siirdus ta mĂ”isa lĂ€hedal elava tuttava kĂŒlasepa juurde, kus kuulis lĂ€hemalt öisest sĂŒndmusest lĂ€hikonnas, karistussalk oli maha lasknud naabertalust kirgliku jahimehena tuntud, kuid poliitiliselt harimatu Joosep Velpneri, kes oli lĂ€inud vastuollu salakĂŒttimise pĂ€rast Imastu mĂ”isnikuga, mis saigi talle saatuslikuks. Karistussalk oli kĂ€inud ka Laastu talus ja kaasa viinud karjapoisi, pidades teda Tamme pojaks. Naine koos lastega lĂ€ks vanaema kodutallu pakku.

Kustav Tamm viibis tuttavate abiga redus mitmes Eestimaa paigas, saades ka valepassi Hans TÔnuristi nimele. See vÔimaldas tal sÔita Tallinnast Peterburgi sugulaste juurde.

1906.a esimesel pĂ€eval kĂ€idi Peterburi Eesti Jaanikoguduse uue aasta jumalateenistusel. Edasi varjas ta end Soomes Viiburi lĂ€histel ĂŒhes talus, saades kodust teateid. Et olukord riigis on rahunenud ja kedagi ei arreteeritud enam ilma kohtuotsuseta, otsustas ta aprillis 1906 pagendusest koju naasta, JĂ€llenĂ€gemisrÔÔm oli suur.
Tamme tagaajamise looga oli lĂ€hedalt seotud ka Ambla kirikuĂ”petaja Johannes Theodor Villberg, kes pĂŒĂŒdis kindlaks teha pĂ”geniku asukohta. SĂ”itis selleks isegi mitmeid kordi Laastu tallu, pĂ€rides naise ja teenijate kĂ€est peremehe peidukohta.

Kui Tamm hiljem Villbergi kohtas, siis kĂŒsis viimane pĂ”genemise pĂ”hjust. Seletusele, et muidu oleks ta ju maha lastud, vastanud kirikuĂ”petaja: „See oleks ju sulle auvÀÀrt surmaks olnud!“ Selliselt on endine Lehtse vallavanem Kustav Tamm kirjeldanud ise neid sĂŒndmusi rohkem kui sajand tagasi.

Ajaleht „Olevik“ 30. detsembril 1905. aastal kirjutab nii:

Tapal on merevĂ€e-salga komandör von Stein kuulutuse ĂŒles pannud, milles teatatakse, et kĂ”ik sĂ”jariistad vĂ€lja anda tulevad. Kes seda ei tee, vĂ”i kes ilma lubata peetavatel koosolekutel on, niisama ka sarnasest koosolekust von Steinile ei teata, lastakse maha.

1933. aastal andis Tapal Johan Pari kirjastus vĂ€lja raamatukese pealkirjaga „1905 JĂ€rvamaal. Tapa, Lehtse, Ambla“, mille toimetasid Oskar Joost ja Edgar Lageda. Illustreeris kunstnik Friedrich Kruusmaa. Raamatuke trĂŒkiti trĂŒkikojas „EstotrĂŒkk“ Tallinnas Suur-Karja 8. Selles on 80 lehte ja hind oli 1 kroon.

Ajalehes „Waba Maa“ ilmus 5.mĂ€rtsil 1933.aastal selle raamatukese kohta arvustus, mis tegi selle maa tasa. Arvustust saab lugeda siit: 

TĂ€nuga vĂ”taks iga uue vihiku kodumaa ajaloost, ka selle peotĂ€ie, mis kĂ€esolevasse teosesse 1905. aasta kohta kogutud. Autorid on loomulikult vaeva nĂ€inud materjalide ja asjaosaliste pĂ€eavapiltide kogumisega. Kuid see materjalide raasuke upub raamatus keeletundmatuse ja kriitilise vĂ”ime puudumise laikudesse. Raamatu keel on vĂ”imatu. Ei saa lihtsalt aru, kas autorid on pĂŒĂŒdnud ridu teha pikkade ÔÔneste tiraadidega vĂ”i puudub neil tĂ”esti arusaamine sĂ”nade ja lausete otstarbest. Esinevad vĂ”imatud vormid, nagu „lootusetusemast“ (lhk.3) vĂ”i „rahutumamaks“ (50). SĂ”nadel on tihti silmnĂ€htavalt vale tĂ€hendus, nagu â€žĂŒleolek“ umbes ĂŒlbe vĂ”i vĂ€ljakutsuva mĂ”istes (57) vĂ”i „auahnus“ vast ehk verejanu asemel (40). Esinevad ĂŒtlused, nagu „vĂ”rratu aeglane kiirus“ (21), „kainestas rahva seas kriitilisuseni kĂŒĂŒnivat pinevust“ (18), „ei arvestanud vaguni rĂŒndamise kurvaloomulisi lahendusi“ (tagajĂ€rgi?  20). Paiguti on lause paradoksaalne vĂ”i koomiline: „lĂ€bimurda ebaseaduslike paragrahvide barrikaadi“ (19), „timmukas, kes ei hĂ€bene tĂ€naseni elada“ (62), „Weretöö karistussalk sooritas ÀÀrmise hoolimatusega“ (22). Kas hoolega sooritatud veretöö siis parem on? VĂ”i veel pĂ€rl: „ Üks, kes tema elukĂŒĂŒnla peaaegu oleks kustutanud (kuid Ă”nnetumal kombel) suurekaliibrilise tinakuuli hoopis habemesse laskis“ (68), „Igal Ă€hmasel sĂŒgisööl, mil kuuvalguse sĂŒgav kurbmeelsus sisendas inimestesse pĂŒhalikku kartust ja taevatĂ€hed karges lootuses igatsevalt kiirgasid – peeti mĂ”isas
.. lahinguid“ (33). Sisututest fraasidest halvemad on aga sÀÀrased, nagu: „jĂ”uab aeg, kus saatuse karm kĂ€si salgamatu otsekohesusega paitab mĂ”isnike morne pĂ”ski, kuhu tekkis rÔÔmulĂ€ige alles siis, kui taltsutamatus, ohjeldamatus kires nĂ€gid sĂŒĂŒtuid inimelu viimseid heitlikke tukseid“. Natukene paksult vĂ€rvi, eksole?

Pealegi kirjutatud mitte mĂ”ne ĂŒksiku erandi, vaid terve klassi kohta. Autorid pole tarviliseks pidanud mĂ€rkida, missugustest allikatest nad on selle vĂ”i teise teate saanud. Oma allikaid on nad igatahes vĂ”tnud ÀÀrmiselt ebakriitiliselt. Nii jutustatakse nĂ€iteks tĂ”siasjana, et Pruuna mĂ”isaomanik von Dellingshausen olnud Eesti soost, pĂ€rit LÀÀnemaalt Tellingu talust (35). Muidugi vĂ”is siis Vene kindral Globelev olla pĂ”lvnenud ehk ka kuskilt JĂ€rvamaalt Kopli talust?

Teisal jutustatakse, et veel 1905. aasta paiku „ilma
..alalise peksuta vĂ”is elada vast ainult see osa talupoegi ja mĂ”isatöölistest, kes 

.ei pĂŒĂŒdnudki tĂ”sta oma

.klassiteadvust“. JÀÀb arusaamatuks, miks klassiteadlik tööline ilma peksuta elada ei vĂ”inud? Kas peks aitas klassiteadvust suurendada? Igatahes on see laim meie rahva kohta. VĂ”i ehk langes autorite eneste lapsepĂ”lv ja isa pĂŒksirihm kokku 1905.aastaga, ning sellest tehtudki niisugused jĂ€reldused terve rahva kohta.

„Kunstnik“ Kruusmaa pildid on truud jĂ€ljendid jaapanisĂ”jaaegsetele „lubokitele“, kus iga kasak oli kujutatud inglina ja jaapanlane pĂŒsti kuradina.

Raamat jutustab, kuidas 1905. aastal mĂ”isnikud ise oma vanu kuure ja kĂŒĂŒne pĂ”letanud, et saada pĂ”hjust karistussalkade kutsumiseks. Tuleb tahtmata kĂŒsida – kas see raamat ise ka sarnase provokatsiooni vili ei ole? Oma ÀÀrmise naiivsuse ja kirjaoskamatusega, teiselt poolt aga oma Ă€ssitava tooniga on ta paremaks kihutustöö abinĂ”uks meie vastaste kĂ€es, kes vĂ”ivad sarnase raamatu pĂ”hjal alati nĂ€idata, kuivĂ”rd ebakultuurilised meie veel olevat. Pealegi teavad autorid oma raamatus ka vĂ€ga palju jutustada sellest, kuidas karistussalkade ohvriteks olnud salaviinamĂŒĂŒjad, salakĂŒtid, isegi ĂŒks riisuja, kuidas meie tĂŒtarlapsed kergemeelselt uskunud vene madruste lubadusi neid naida, kuidas vallad oma hoolealuseid pĂŒĂŒdnud Ă€ra toimetada Siberi jne.

Kui meie endised mĂ”isnikud oma kihutustööd meie riigi vastu tahaksid jĂ€tkata, siis vĂ”iksid nad seda ilmunud tööd kĂŒll auhinnaga kroonida.

 A. S.